TEMATICA DIN GRILA PENTRU EXAMENE DE PERFECTIONARE SI REINNOIRE CARD - 2016
1. ENUMERATI CARE SUNT DOCUMENTELE DE PLANIFICARE ALE ANTRENORULUI DE FOTBAL
Conspect de lectie,ciclul saptamanal,plan de etapa,plan annual,plan de parspectiva
2. CARE SUNT PRINCIPALELE RUBRICI CE SE TREC INTR – UN PLAN DE ANTRENAMENT / CONSPECT DE LECTIE
Obiectivele ,sarcinile antrenamentului,mijloace si metode,durata ,intensitatea,caracterul
3. ENUMERATI PRINCIPII ALE ANTRENAMENTULUI
Caracter educativ ( formeaza oameni pentru societate),participare constienta (intelegerea obiectivelor antrenamentului)caracter intuitiv (formarea imaginii completesi corecte asupra procedeelor si axercitiilor ce urmeaza a fi de executat )accesibilitate(de la usor la greu / de la simplu la complex),sistematizare si continuitate(exercitiile noi predate se sprijina pe cunostiintele anterioare si pregateste insusirea altora noi),insusire temeinica (fixarea deprinderilor motrice sa se faca in parallel cu dezvoltarea capacitatii motrice),concordanta instruiri (aplicarea in joc aceea ce s-a executat la antrenament),concept cheie (situatii noi de rezolvarea fazelor)
4. CE INTELEGEM PRIN ORIENTAREA CONTINUTULUI UNUI ANTRENAMENT
Specializarea(pe posture si individualizarea antrenamentului),polivalenta (abordarea tuturor factorilor antrenamentului)ciclicitatea(repetarea sistematica a exercitiilor),continuitatea (trecerea la nivele superioare calitativ),constanta (starea de adaptare)
5. CE INTELEGEM PRIN ANTRENAMENTUL MENTAL
explicarea in amanunt a antrenamentului
6. ENUMERATI FACTORII ANTRENAMENTULUI
fizic,tehnic,tactic,psihologic,teoretic,motivational
7. FORME ALE EFORTULUI FIZIC
mic,mediu,submaximal,maximal si supramaximal
8. INDICATORI DE EFFORT ,EXTERIORI SI INTERIORI
specificitate (R,V,F),volum,intensitate,durata – timpi de reactie,de executie,frecventa contaractiilor musculare,consumul de oxigen,cantitatea de lactat in sange
9. COMENTATI ROLUL FACTORULUI TEHNIC
se refera la tehnica individuala si colectiva,se pleaca de la usor la greu,dezvolta coordonarea,abilitatea si agilitatea cu mingea,rol cinetic sub presiune – abilitati tehnice in conditii de spatiu , timp , aglomeratie,superioritate sau inferioritate numerica,creeaza personalitate si incredere in sine,diversifica procedee si rezolva situatii create
10. MATERIALIZAREA PRINCIPIILOR TACTICE
exercitii –orientarea in antrenament/antrenarea pe baza de prioritate,situatii de joc – repetarea situatiei/concentrarea pe o anumita faza/citim fragmente de joc si cautam solutiile,structuri de joc – definirea unor obiective clare/implicarea activa/crearea unor multitudini de actiuni,trasee de joc-automatizarea/relatii intre jucatori,forme de joc – motivatie si placere/se rezolva anumite situatii/tehnica coroborata cu tactica/personalitatea jucatorului
11. PE CE SE CLADESTE UN SISTEM DE JOC
pe calitatile individuale ale jucatorului
12. CARACTERISTICILE PRINCIPALE ALE UNUI SISTEM DE JOC
echilibrat – tine cont de momentul de joc(posesie/nonposesie),elastic-adaptat usor la orice organizare a adversarului,rational-formulat pe baza calitatilor jucatorului
13. VARIANTE DE ALCATUIRE A LINIEI DE ATAC
doi atacanti in linie,doi atacanti in scara (1+1),trei atacanti in triunghi (1 + 2), trei atacanti in linie (extreme)patru atacanti in romb (trei varfuri si unul la sustinere)
14. COMPARTIMENTUL MEDIAN – VARIANTE DE DISPUNERE A JUCATORILOR
4 jucatori in linie – doi defensivi si doi laterali,4 jucatori in romb –un inchizator,doi laterali si unul de legatura intre compartimente,trei in triunghi cu varful in jos ,trei intriunghi cu varful in sus
15. VARIANTE DE DISPUNERE A LINIEI DE FUNDASI
4 jucatori in linie , 4(1+3)fundasi pe doua linii -(un libero si trei fundasi),5(1+4) fundasi pe doua linii-un libero si patru fundasi,3(1+2) fundasi pe doua linii-un libero si doi cenetrali,3 fundasi centrali in linie
16. ENUMERATI CATEVA PRINCIPII GENERALE ALE TACTICII JOCULUI DE FOTBAL
trecerea rapida din atac in aparare si invers,acordarea sprijinului reciproc in atac si aparare,crearea superioritatii numerice in atac si aparare,colaborarea intre compartimente ,
17. PRINCIPII GENERALE PENTRU APARARE
preocuparea continua pentru indepartarea pericolului si intrarea in posesie,asigurarea permanenta e echilibrului defensiv,aparare elastica la formele de atac ale adversarului
18. PRINCIPII GENERALE PENTRU ATAC
preocupare permanenta pentru pastrarea mingii in ideea pregatirri atacului,alternarea actiunilor tactice pentru derutarea adversarului,schimbarea tempoului in desfasurarea actiunilor
19. FAZELE TACTICII COLECTIVE IN ATAC
intrarea in posesie - trecerea din aparare in atac – pregatirea si desfasurarea atacului – finalizarea atacului
20. FAZELE TACTICII COLECTIVE IN APARARE
pierderea mingii si lupta pentru recuperarea ei – replierea si organizarea apararii – organizarea apararii immediate si apararea portii – evitarea golului
21. ELEMENTE DE TACTICA INDIVIDUALA PENTRU ATAC
depasirea – demarcarea – deplasarea pe pozitii viitoare – lovituri libere
22. ELEMENTE DE TACTICA INDIVIDUALA PENTRU APARARE
tatonarea – marcajul sub toate formele ei – recuperarea mingiiprin deposedarea ,interceptie – repliereape zonele indicate
23. ROLUL INCALZIRII
cresterea temperaturii musculare – accelerarea procesului metabolic – cresterea abilitatii performantei sistemului nervos – intensificarea vitezei de contractie musculare – reducerea pe termen lung a riscului de accidentare – reducerea presiunii asupra incheieturilor si articulatiilor
24. DEZVOLTAREA UNUI TIP DE INCALZIRE CORECT
Incalzirea executata prea rapid duce la o folosire premature a energiei care ar pute fi necesara mai tarziu - Incalzirea executata prea devreme poate impiedic corpul sa atinga temperature necesara asigurarii unei bune performante - Daca nu este adaptata la cerintele ulterioare , obiectivul propus se realizeaza mai dificil
25. ASPECTE PSIHOLOGICE ALE INCALZIRII
Incalzirea urmareste ca sportivul sa fie vigilent si active pe o parte , si responsabila pentru crearea tensiunii si relaxarii si adduce cu bsine implicare totala.- Incalzirea trebuie sa fie stimulativa si creatoare - Orice presiune exercitata asupra jucatorului poate fi eliminate prin miscare - Buna pregatire ofera jucatorului un stimulant personal de siguranta
26. METODE DE INCALZIRE
Exista doua moduri de incalzire : activa si pasiva - Incalzirea activa solicita activitate individuala , in timp ce incalzirea pasiva se face prin masaj. - Nu este suficienta numai incalzirea pasiva., ea avand doar un rol de sustinere
27. SELECTIA PRIMARA : 5 – 9 ANI
· Se verifica starea de sanatate – sa nu prezinte sechele sau antecedente patologice severe( hepatita , diabet , TBC, etc.)
· Malformatii congenitale – cardiace , ale sistemului nervos , sanguine , etc.
· Deficient fizice – coloana , trenul inferior
· Se verifica si starea de sanatate a parintilor
· Obtinerea performantei este legata de aceasta etapa. Are caracter permanent si urmareste depistarea copiilor ce corespund cerintelor
· Pana la intalnirea antrenor – copil se dezvolta dragostea ptr. fotbal , integrarea in program si familiarizarea cu antrenamentul
28. SELECTIA SECUNDARA : 10 – 14 ANI numita si provizorie
· Momentul adevaratei selectii – presupune aprecierea dinamica in randul parametrilor morfo-functionali si neuro – psihici
· Capacitatea de a asimila ,invata
· Modul cum se aplica cea ce invata
· Se observa pozitia fata de echipa
· Pozitia parintilor fata de fotbal
· Tempoul , rapiditatea de a invata
· Se contureaza talentul ca rezultat al educatiei
· Se integreaza usor
· Se dezvolta personalitatea
29. SELECTIA FINALA : 15 – 19 ANI
· Parte din jucatori vor fi promovati la echipa de seniori
Randament pe toata durata procesului de instruire
30. CAI FOLOSITE IN SELECTIE
asistenta la orele de educatie fizica – urmarirea copiilor la jocurile de joaca – organizarea de jocuri si competitii in timpul liber – discutii cu profesorii si parintii – organizarea de jocuri cu scop de selectie
31. ELEMENTE CARE POT INTRERUPE PROCESUL DE SELECTIE
opozitie din partea parintilor despre jocul de fotbal - frica de-a deveni ridicoli (calitati bune dar emotivi - conditii improprii de antrenament - greseli tehnice profesionale:-lipsa de tact- superficialitate in activitate
32. ELEMENTE CARE POT FAVORIZA PROCESUL DE SELECTIE
permisiunea parintilor pentru practicarea fotbalului - sublinierea unor perspective avantajoase in practicarea sportului - participarea unor jucatori importanti in actiunea de selectie -
33. CONTINUTUL ANTRENAMENTULUI PE GRUPE
DE FORMARE 5 – 9 ANI / selectia primara
· Invata elementele de baza
· Invata sa alerge , sa sara , sa-si formeze un ritm
· Capacitatea de joc
· Il invatam sa-si asume responsabilitatea
MODEL DE JOC
· 4 la 4 + portar
· Pot sa-si etaleze calitatile
· Reguli de joc reduse
· Dimensiune teren redusa
· Minge nr.3
· Lasati sa joace liber – observam potentialul
· 3 x 45min antrenam / saptamana
34. CONTINUTUL ANTRENAMETULUI LA GRUPA DE FORMARE 5 – 9 ANI
· Interesul pentru minge
· Se intrezareste simtul mingii
· Copilul oboseste repede si scade concentrarea
· Obisnuirea cu colectivitatea
· Se dezvolta sistemul circulator
REGULI
- Nu exista antrenament fara minge
- Antrenamentul se opreste dupa o reusita si se consemneaza
- Pasele si fentele prezente in fiecare antrenament
- Antrenorul trebuie sa dea dovada de creativitate,imaginatie
- Grupa formata dintr-un nr. redus de juc /10 – 12
- Alegerea limbajului cu atentie pentru fiecare copil
- Familiarizati cu disciplina
- Antrenorul se substituie copilului – sa imparta bucuria cu el
35. CONTINUTUL ANTRENAMENTULUI PE GRUPE DE CONSOLIDARE 10 – 14 ANI / selectie provizorie
· Increderea in sine
· Dorinta de performanta
· Succesul se traduce prin recunostiinta antrenorilor
· Nu-l fortam cu competitia
· Se dezvolta rezistenta
· Apatie crescuta
· Apare diferenta intre proportiile corpului
· Comportament oscilant
36. CONTINUTUL ANTRENAMENTULUI DE CONSOLIDARE 10 – 14 ANI / selectie provizorie
· Baza tehnico tactica este data de joc
INVATA – tehnica controlului mingii
- Sa paseze
- Sa dribleze
- Isi contureaza un stil propriu de joc
SCOP – invatarea individuala
- Exercitii in minim 2 / 3 jucatori
- Creativitate – eliminam stereotipia
- Intervin elemente de coordonare
- Miscarea jucatoruluyi, pozitia de alergare
- preocupati de pregatirea lor
- capacitate de joc
10 – 12 ANI – joaca din placere
- se dezvolta musculatura
- cunosc importanta exercitiilor
- copilul vrea sa se faca remarcat
- invata sa se poarte civilizat
- se obisnuieste cu viata sportiva
- se folosesc intrecerile
12 – 14 ANI – o noua etapa de dezvoltare care lasa sa se observe diferentele corporale
- cunostiintele din antrenament se regasesc in joc
- trebuie motivati. Exercitii mai complicate
- creste nivelul pregatirii tactice
37. CONTINUTUL ANTRENAMENTULUI PE GRUPE DE PERFECTIONARE 15 – 19 ANI / selectie finala
· Stabilizare , aprofundare si perfectionare a elementelor tehnico – tactice de baza
· Se contureaza posturile in echipa
· Insusirea elem. tehnico – tactice individuale , grup si in echipa
· Impartirea terenului in zone
· Creste ritmul
· Apar contre , divergente intre jucatori
38. CONTINUTUL ANTRENAMENTULUI PE GRUPE DE PERFECTIONARE 15 – 19 ANI / selectie finala
INVATA
· Forme de joc si exercitii ce au la baza conducerea , driblingul , pasa
· Actiuni tactice de aparare
· Dezvoltarea elem . tehnice pentru solutionarea atacului
· Deficiente de ordin fizic
· Forme si sisteme de joc
· Elemente de alergare
· Tactica compartimentului
SCOP
· Dobandirea aptitudinilorpentru marea performanta
· Antrenamentul si pregatirea nu trebuie facute pentru success
· Lasam copilul sa-si dezvolte capacitatea de-a gindi si de-a simti placerea jocului
· Un antrenament bine structurat poate grabi performanta
· Se dezvolta centrii nervosi , crescand precizia si viteza de reactie
· Se indeparteaza rudimentele tehnice
39. CARE SUNT ETAPELE DE PARCURS INTR-UN ANTRENAMENT
- 1. fixeaza ce urmaresti in antrenament
- 2. copii executa – inmagazineaza experienta
- 3. antrenorul observa – noteaza / da indicatii
- 4. impartaseste jucatorului observatiile sale
- 5. antrenorul compara miscarea corecta cu cea incorecta
- 6. copilul reia exercitiul , fiind corectat
- 7. prea multe explicatii inhiba
- 8. trebuie executat de catre antrenor
40. CARE SUNT CEI 4A CARE STAU LA BAZA SELECTIEI
Aptitudinile + Atitudinea + Ambianta + Antrenamentul