ASOCIATIA JUDEŢEANĂ DE FOTBAL GIURGIU
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Raport al Comisiei de Cenzori
privind situaţia financiar-contabilă la 31.12.2014
I. Introducere
Comisia de cenzori aprobată în cadrul Adunării Generale a Asociaţiei Judeţene de Fotbal Giurgiu (AJF) din data de 22.02.2014, formată din drd. ec. SFETCU MARIAN preşedinte, ec. RUSE SORIN şi jur. CIUPITU SILVIU, membri.
În actul de evaluare efectuat de către Comisia de Cenzori, Asociaţia Judeţeană de Fotbal Giurgiu a fost reprezentată de către prof. LESEANU VIOREL – preşedinte, ec. RADULESCU GABRIEL STELIAN – trezorier şi prof. BARBU FLORENTIN – secretar.
Obiectivele Raportului Comisiei de Cenzori le-au reprezentat organizarea şi conducerea contabilităţii, întocmirea situaţiilor financiare şi raportarea activităţii financiar contabile, la Asociaţia Judeţeană de Fotbal Giurgiu.
Scopul prezentului Raport este de a asigura utilizatorii că evidenţa financiar-contabilă a Asociaţiei Judeţene de Fotbal Giurgiu este conformă cu cadrul de reglementare şi normalizare în vigoare şi reflectă corect situaţia patrimoniului acesteia.
Perioada supusă evaluării Comisiei de Cenzori, a fost 01.01. 2014 – 31.12.2014, în urma căreia a fost întocmit prezentul Raport anual şi depus la sediul Asociaţiei Judeţene de Fotbal. De asemenea, au făcut obiectul evaluării, şedinţele Comitetului Executiv al Asociaţiei, ulterioare datei de 31.12.2014, care au influenţat exerciţiul financiar 2014.
Baza legală:
· Legea 82 / 1991 a contabilităţii republicată, cu modificarile şi completările ulterioare;
· Legea 571 / 2003 privind Codul fiscal, actualizat şi Normele de aplicare a Codului fiscal;
· Legea 69 / 2000 privind educaţia fizică şi sportul;
· OMFP 1969 / 2007 privind organizarea şi conducerea contabilităţii unităţilor fără scop lucrativ;
· Statutul Asociatiei Judetene de Fotbal Giurgiu;
· Regulamentul de organizare a activităţii fotbaliastice;
· Regulamentul privind statutul şi transferul jucătorilor de fotbal;
· Regulamentul disciplinar;
· HG 1447 / 2007 privind activitatea fotbalistică;
· Decretul 209 / 1969 privind Regulamentul de casă, cu modificările şi completările ulterioare;
· Ordinul 1016 / 2005 privind aprobarea deducerilor personale.
II. Constatări
Organizarea contabilităţii. În cadrul obiectivului a fost verificat existenţa şi utilizarea registrelor contabile obligatorii, aşa cum prevede Legea 82 / 1991 şi a OMFP 1969 / 2007 şi dacă AJF respectă principiile contabilităţii.
A fost verificată organizarea şi conducerea registrelor contabile obligatorii, prin respectarea principiului dublei înregistrări, prin existenţa înregistrărilor operaţiunilor economice aferente, atît în Registrul jurnal, preluarea lor fidelă în Fişele de cont, pe conturi corespondente debitoare şi creditoare, prin respectarea înregistrărilor cronologice în Registrul jurnal şi în Fişele de cont la momentul producerii lor, precum şi a principiului înregistrărilor sistematice a operaţiunilor economice, pe feluri de operaţiuni, pe baza documentelor justificative. A fost urmărită concordanţa acestor operaţiuni în cadrul Registrului jurnal, Registrul Cartea Mare / Fişa de cont şi Registrul inventar.
Verificarea Balanţei de verificare s-a efectuat prin confruntarea rulajelor şi soldurilor din registrele contabile, preluarea acestora din Balanţa precedentă în Balanţa curentă, cumularea rulajelor precedente şi curente, respectiv stabilirea soldurilor finale.
Conducerea contabilitatii a avut în vedere:
- Investiţii, materiale şi obiecte de inventar;
- Debitorii şi creditorii Asociaţiei;
- Trezoreria Asociaţiei;
- Cheltuielile şi veniturile Asociaţiei.
Activităţile economice ale Asociaţiei de Fotbal Giurgiu, au avut la bază Bugetul întocmit pentru anul 2014, aprobat în şedinţa Biroului Executiv al A.J.F. Giurgiu, conform Procesului verbal de şedinţă din data de 14.01.2014.
În perioada evaluată, Asociaţia Judeţeană de Fotbal Giurgiu nu a efectuat investiţii. Achiziţiile de materiale şi obiecte de inventar, materialelor consumabile, au fost înregistrate pe baza cererilor aprobate de către Preşedintele AJF şi bonurile fiscale, facturi emise de furnizorii de bunuri şi servicii, înregistrate cronologic şi sistematic, operaţiune cu operaţiune, preluate fidel în Balanţele de verifcare. Soldurile au fost stabilite pe baza rulajelor debitoare şi creditoare şi a soldurilor iniţiale, preluate fidel în Balanţele de verificare lunare.
La 31.12.2014 AJF Giurgiu a înregistrat în contul de materiale şi obiecte de inventar (ct. 302, ct. 303), un sold debitor de 2.376,78 lei, în conturile clasei 2 imobilizări (ct. 2121, ct. 2133, ct. 2141, ct. 2678, ct. 2812, ct. 2813 şi ct. 2814) un rulaj debitor de 192.740,07 lei şi un rulaj creditor de 98.159,55 lei.
Debitorii AJF Giurgiu sunt evidenţiaţi prin contul 461– debitori şi a înregistrat un sold debitor la 31.12.2014, de 72,02 lei, ce reprezintă sumele imputate pentru depăşirea plafonului impus al convorbirilor telefonice efectuate. De asemenea, AJF Giurgiu, a înregistrat prin ct. 461.1 şi ct. 461.2, pe bază de protocol încheiat cu AS Zmeii Ogrezeni 1 şi AS Zmeii Ogrezeni 2, operaţiuni economice repezentând plata contravalorii serviciilor de arbitraj pentru echipele de joc care aparţin acestor asociaţii, în calitate de gazde, dar efectuate prin AJF şi înregistrând un sold creditor de 3.533,16 lei. Deşi aceste sume nu aparţin AJF Giurgiu, fiind înregistrate în evidenţa acesteia, aceste sume trebuie prezentate fidel în documentele de evidenţă contabilă.
Creditorii unităţii sunt reprezentaţi de salariaţii unităţii şi colaboratorii acesteia, cu sumele care reprezintă drepturile lor băneşti pentru activitatea depusă.
Contribuţia la bugetul consolidat al statului a personalului şi a unităţii, s-a verificat prin recalcularea modului de aplicare a procentelor stabilite de legislaţia asigurărilor sociale, respectiv modul de aplicare a prevederilor OG 91 / 2007 privind unele modificări pentru asugurările sociale. De asemenea s-a verificat respectarea termenelor de depunere a Declaraţiilor fiscale la ITM, AJOFM, CASS. S-a avut în vedere compararea sumelor înscrise în « Declaraţia 112 » şi sumele din Balanţa de verificare aferente fiecărei luni analizate.
Verificarea debitorilor şi creditorilor a avut la bază documentele justificative (state de plată, referate, ordine de deplasare, facturi), Regisrtul jurnal, Fişele de cont, Note contabile şi Balanţele de verificare lunare din perioada analizată şi s-a efectuat prin compararea acestora cu cadrul legal aplicabil.
Trezoreria unităţii este reprezentată de operaţiunile financiare efectuate de către această unitate, prin bancă – contul 521 şi casieria unităţii – contul 531. Au fost verificate referate, bonuri fiscale, facturi şi Ordinele de plată pentru achitarea furnizorilor, chitanţele eliberate de unitate pentru încasările care fac obiectul cotizaţiilor, penalizărilor, echipelor aflate în competiţie (sanctiunile cu cartonaşe galbene şi / sau roşii, eliberări de carnete şi fişe de înscriere, contestaţii), la nivelul fiecărei luni analizate, conform obiectului de activitate al Asociatiei Judetene de Fotbal Giurgiu şi înregistrate în conturile specifice 521 şi ct. 531. Operaţiunile prin casierie au fost verificate prin consemnarea acestora în Registrul de casă pentru plăţile efectuate, referate de necesitate aprobate, bonuri fiscale facturi emise de furnizorii de bunuri şi servicii etc. şi încasările efectuate conform chitanţelor emise de casieria AJF, respectiv concordanţa înregistrărilor din registrul jurnal cu chitanţele eliberate pentru încasări şi referate aprobate pentru materiale, consumabile, dispoziţii plată / încasare pentru deplasările în interesul AJF Giurgiu şi a depunerilor şi extragerilor de numerar de la bănci pentru încasările depuse sau plata drepturilor cuvenite (salarii, sume achitate colaboratorilor). A fost verificată concordanţa extraselor de cont, respectiv chitanţele şi dispoziţiile de plată, cu Registrle contabile obligatorii şi Balanţele de verificare, pentru operaţiunile efectuate prin bancă.
Registrul de casă respectă modul de întocmire şi este organizat şi condus, în concordanţă cu Regulamentul operaţiunilor de casă, Legea contabilităţi şi Normele de utilizare a formularelor comune în economie. De asemenea se respectă prevederile OG 15 / 1996 privind plăţile cu numerar.
La 31.12.2013 AJF Giurgiu a înregistrat în contul 5121 – banca un sold debitor de 39.501,06 lei şi în contul 5311 – casa, un sold debitor de 1.760,88 lei.
Cheltuielile şi veniturile unităţii. Cheltuielile reprezintă operaţiunile economice efectuate în perioada analizată, respectiv veniturile obţinute de unitate în aceeaşi perioadă.
Au fost verificate facturile emise de furnizorii de servicii şi materiale şi / sau materiale de natura obiectelor de inventar, ordinele de plată, înregistrate pe baza Notelor contabile în Registrul Jurnal, Fişa de cont pentru operaţiuni diverse şi Registrul Cartea Mare, referatele şi dispoziţiile de plată întocmite şi aprobate de preşedinte, pentru diferite achiziţii de materiale şi consumabile (achiziţii obiecte de inventar, materiale, consumabile).
Veniturile obţinute de unitate au la bază chitanţe eliberate de casieria unităţii ca urmare a primirii sumelor, în concordanta cu obiectul de activitate al unitatii şi evidenţiate în contul 5311 – Casa. Operaţiunile derulate prin bancă au la bază Ordine de plată pentru activităţile cuprinse în obiectul de activitate al AJF, derulate prin contul 5121 – conturi deschise la bănci, conform extraselor de cont emise de bănci aferente operaţiunilor economice efectuate de unitate. Veniturile sunt constituite din înscrieri, sancţiuni pentru cartonaşe, contestaţii, transferuri, diferite taxe specifice, observatori, etc., fiind în concordanţă cu Balanţele de verificare, Fişele de cont (5121 - conturi la bănci şi 5311 - casa), Notele contabile şi Registrul jurnal.
La 31.12.2014, AJF a înregistrat prin conturile aferente Clasei 6 de conturi – Cheltuieli, un total cheltuieli în sumă de 228.583,19 lei şi prin conturile aferente Clasei de conturi 7 – Venituri, un total venituri în sumă de 224.407,10 lei.
Întocmirea situaţiilor financiare. Unitatea întocmeşte situaţii financiare simplificate, Bilanţul contabil la 31.12, Fluxul de trezorerie şi Contul de profit şi pierdere.
Balanţa de verificare întocmită la 31.12.2014 are la bază sumele cumulate din balantele de verificare întocmite lunar, de la 31.01.2014, prin preluarea soldurilor şi rulajelor din balanţele precedente, rulajele şi soldurile lunare privind conturile deschise cu care operează unitatea.
Testarea corectitudinii întocmirii balanţelor de verificare s-a efectuat prin confruntarea documentelor justificative cu Registrul jurnal, Registrul Cartea Mare, Fişa de cont, rulajul şi soldul conturilor din aceste registre, respectiv compararea lor cu sumele înscrise în balanţele de verificare întocmite.
III. Concluzii
Organizarea şi conducerea contabilităţii are la bază prevederile Legii 82 / 1991 a contabilităţii actualizată şi OMFP 1969 / 2007 privind organizarea şi conducerea contabilităţii unităţilor fără scop lucrativ, legislatia privind asigurările sociale, legislaţia privind activitatea sportivă şi regulamentele privind desfăşurarea activităţii fotbalistice aprobate legal.
La 31.12.2014, Asociaţia Judeţeană de Fotbal Giurgiu a înregistrat un deficit de 4.176,09 lei, înregistrat în debitul contului de rezultate 121- profit sau pierdere. Cauza care a stat la generarea deficitului înregistrat la încheierea exerciţiului financiar 2014, o reprezintă Decizia de impunere privind creanţele datorate bugetului local nr. 8559 / BCF / 04.04.2014, în sumă de 11.479,00 lei, reprezentând taxa pe clădirea sediului Asociaţiei, din perioada 2011 – 2014, impozit pe mijlocul de transport şi impozitul pentru afişaj şi reclamă, în sumă de 8.406,00 lei şi penalităţi calculate la aceste datorii, în sumă de 3.073,00 lei. Din Procesul verbal întocmit în urma şedinţei Comitetului Executiv al AJF Giurgiu din data de 16.03.2015, rezultă că plata penalizărilor către Primăria Mun. Giurgiu, de către AJF Giurgiu, în sumă de 3.073,00 lei, conform Deciziei de impunere nr. 8559 / BCF / 04.04.2014, a fost cauzată de prevederea Legii 571 / 2003 actualizată şi modificată privind Codul fiscal, art. 250 al. (1) al. 19, prin care se menţionează: „clãdirile pentru care nu se datoreazã impozit, prin efectul legii, sunt clãdirile utilizate pentru activitãti social-umanitare de cãtre asociatii etc “, în situaţia în care AJF este Asociaţie sportivă înregistrată în baza Legii 69 / 2000 cu actualizările şi modificările ulterioare privind educaţia fizică şi sportul, respectiv, s-a considerat că AJF Giurgiu este scutită de plata impozitului pe clădiri, aşa cum este menţionat şi în Hotărârea de Consiliu Local Giurgiu prin care s-a concesionat aceasta şi care stabileşte scutirea de plata impozitului pentru sediul AJF Giurgiu, iar în acestă situaţie, s-a considerat că penalizările plătite, în sumă de 3.073,00 lei, nu au fost generate din vina managementului AJF Giurgiu.
Potrivit Raportului de inspecţie fiscală şi a Deciziei de impunere fiscală nr. 8559 / 04.04.2014, AJF Giurgiu a lămurit problema acestor impuneri, în raport cu sumele datorate şi penalităţile stabilite de organul fiscal. Considerăm că suma de 8.406,00 lei, care reprezintă taxa pe clădirea AJF Giurgiu, impozitul pe mijlocul de transport şi impozitul pe reclamă şi afişaj, este pertinentă, în condiţiile în care aceste debite sunt obligatorii de plătit către bugetul local, prin efectul legii. Pentru suma de 3.073,00 lei care reprezintă penalităţi de întârziere, calculate din anul 2011 şi până la plata acestora, în anul 2014, cauzele au fost justificate în şedinţa Comitetului Executiv al AJF din data de 16.03.2015, conform Procesului verbal de şedinţă.
De asemenea, un alt element care a influenţat deficitul în anul de raportare 2014, îl reprezintă achitarea Statului al 13-lea salariu, în sumă de 6.856,00 lei, propus în şedinţa Biroului Executiv al AJF Giurgiu din data de 02.12.2014 şi analizat din punct de vedere al impactului financiar, ulterior, în şedinţa din 16.03.2015.
Din analiza documentelor justificative prezentate de AJF acestei Comisii, privind organizarea evenimentului anual „Gala arbitrilor giurgiuveni 2014”, această festivitate a fost aprobată în şedinţa Comitetului Executiv al AJF Giurgiu, conform Procesului verbal de şedinţă din data de 02.12.2014 şi a Notei de comandă nr. 254 / 11.12.2014, prin care s-a comandat nu meniu în valoare de 8.400,00 lei şi 84 de persoane participante. Pentru această consumaţie au fost emise de către furnizorul de servicii de protocol, factura fiscală nr. 63 / 16.12.2014 şi chitanţa nr. 15 / 16.12.2014, cu referatul aprobat, în sumă de 5.000,00 lei şi factura fiscală nr. 64 / 17.12.2014 şi chitanţa nr. 16 / 17.12.2014 şi referatul aprobat, în sumă de 3.400,00 lei. Plăţile au fost efectuate separat pentru fiecare factură, prin casieria AJF Giurgiu, pentru a se încadra în limita plafonului de casă de 5.000,00 lei.
Cu privire la operaţiunile efectuate de către unitate prin bancă, utilizând extragerea de numerar de la ATM-uri, considerăm că nu este asigurată delimitarea clară a operaţiunilor efectuate pentru plata salariilor sau plata cheltuielilor curente aferente activităţilor zilnice, prin bancă sau prin casierie.
Din punct de vedere al organizării şi conducerii contabilităţii, înregistrările contabile reflectă fidel operaţiunile economice efectuate de AJF. Veniturile şi cheltuielile au avut la bază Bugetul aprobat în cadrul şedinţei Biroului Executiv al A.J.F. Giurgiu. Taxele şi onorariile (vize şi penalităţi) aplicate, în relaţiile cu participanţii la competiţie afiliaţi AJF, sunt în concordanţă cu obiectul de activitate al AJF Giurgiu, Legea 69 / 2000 privind educaţia fizică şi sportul, respectiv Regulamentul AJF, Regulamentul de organizare a activităţii fotbaliastice şi Regulamentul privind statutul şi transferul jucătorilor de fotbal, aşa cum au fost aprobate.
IV. Recomandari
Aprobarea în cadrul Adunării Generale a deficitului de 4.176,09 lei şi înregistrarea corespunzătoare a acestuia la 01.01.2015, în contul 117 – rezultatul reportat. De asemenea, utilizarea eficientă, eficace şi economică a resurselor financiare, umane şi materiale aparţinând Asociaţiei Judeţene de Fotbal Giurgiu, în limita bugetului aprobat, pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite prin regulamentul Asociaţiei.
Pentru întărirea disciplinei financiar–fiscale în cadrul AJF Giurgiu, Comisia recomandă limitarea opreaţiunilor de plată prin casierie, numai pentru necesităţile zilnice curente, iar pentru achitarea furnizorilor de servicii de protocol, a serviciilor de utilităţi, precum şi a altor operaţiuni economice, să se deruleze prin bancă. În acest sens, se impune aprobarea unui plafon de casă zilnic, la o sumă rezonabilă, astfel încât să asigure plata cheltuielilor curente, zilnice. Pentru asigurarea îndeplinirii acestui obiectiv este necesar încheierea de contracte cu furnizorii de materiale şi materiale de natura obiectelor de inventar, prestări de servicii şi alte activităţi.
Pentru a elimina eventualele confuzii privind operaţiunile efectuate de către AJF prin extragerea de numerar de la ATM-urile bancare, recomandăm efectuarea plăţilor reprezentînd drepturile salariale prin viramente, sau prin ridicare de numerar din cont, pe bază de document justificativ şi înregistrat corespunzător în registrul de casă, cu precizarea expresă pe aceste documente, destinaţia sumelor respective.
Pentru asigurarea principiului transparenţei, comisia de cenzori recomandă, de asemenea, afişarea pe site-ul Asociaţiei a Bilanţului contabil la 31.12.2014, aprobat.
Comisia de cenzori solicită conducerii Asociaţiei de Fotbal Giurgiu să analizeze recomandarile propuse în prezentul Raport si să decidă in consecinţă.
La încheierea verificării documentelor contabile ale Asociaţiei Judeţene de Fotbal Giurgiu, a situaţiilor financiare solicitate de catre cenzori, acestea au fost restituite în totalitate, conducerii unităţii.
Obligaţia organizării şi conducerii contabilităţii Asociaţiei Judeţene de Fotbal Giurgiu aparţine Preşedintelui acestei unităţi şi trezorierului acesteia şi poartă întreaga răspundere pentru corectitudinea înregistrărilor contabile şi prezentarea informaţiilor în situaţiile financiare şi nu pot fi absolviţi de această răspundere, prin invocarea acestui Raport.
Prezentul raport a fost întocmit în patru exemplare din care un exemplar la Asociaţia de Fotbal Giurgiu.
COMISIA DE CENZORI:
Preşedinte, drd. ec. SFETCU MARIAN
Membri: ec. RUSE SORIN
jur. CIUPITU SILVIU